donderdag 28 februari 2013

Lea®n gemeente (Kaag en Braassem)


Na de ervaringen van het Lea®n principe binnen ons bedrijf (KBM Katwijkse Bouwmaatschappij, www.kbm.nl ) en de cursus “Lean Bouwen” van Arpa heeft mij, deze methodiek, aan het denken gezet voor wat betreft bijvoorbeeld het toepassen van Lea(r)n op onze gemeente. 
“Ik neem u mee, ik neem u mee op reis.”“Gaat u mee?”

Aanleiding Lea®n

Betere en efficiënte dienstverlening aan burgers en bedrijven heeft bij veel gemeenten momenteel de hoogste prioriteit. En ook de forse bezuinigingen bij gemeenten, het inkrimpen van het ambtelijk apparaat en vernieuwde regelgeving maken dat hetzelfde takenpakket door minder mensen moet worden uitgevoerd. Het inkrimpen of het verminderen van gemeentelijke diensten is vaak onmogelijk. Dit betekent dat gemeenten effectiever en efficiënter moeten gaan werken. De organisatie en planning van werkzaamheden moet anders. Dat vraagt om een procesgerichte organisatie. Want de burger wil snel en zonder fouten geholpen worden. Dit maakt dat Lean ook bij onze directe overheid, de gemeente, een plaats moet gaan krijgen! 

Wat is Lea®n?

Concreet is Lean een verbetermethodiek die zich richt op het verbeteren van de processen met als centrale waarde: De klant of de burger. Gemeenten die gebruik maken van de Lean-methodiek stellen de burger centraal. Processen worden dusdanig ingericht dat continu de vraag wordt gesteld of een klant baat heeft bij een bepaalde processtap. Zo niet, dan wordt de processtap verwijderd. Lean bestaat uit een groot aantal tools en methodieken om de processen zo efficiënt mogelijk in te richten. Centraal binnen Lean staan de  zeven soorten van verspillingen:  wachttijd (doorlooptijden), voorraden, transport, onnodige extra's, overproductie, defecten (fabricagefouten) en  beweging  (verplaatsing). 

Waar komt Lean vandaan?

De Lean-methodiek is een beproefde bedrijfsfilosofie die zijn oorsprong vindt in Japan. Japanse autoproducent Toyota was in staat kwalitatief betere auto’s te produceren dan producenten in het westen. Ze wisten zich 154 x sneller te verbeteren dan hun concurrenten. Begin jaren 80 bleek ook nog eens dat ze beter bestand waren tegen de toenmalige economische crisis. Japan produceerde kwalitatief goede producten tegen lagere kosten. De Japanse manier van werken werd geanalyseerd en opgeschreven. Zo ontstond de Lean-methodiek. Inmiddels wordt er al jaren met Lean gewerkt, in uiteenlopende sectoren. Naast onder andere het implementeren van Lea®n in de bouw ben ik groot voorstander dit ook in de publieke sector te implementeren! 

Op reis?

Gaat u mee. De reis die Lea®n heet. De stip op de horizon. Durf te dromen. Overbodige processen elimineren. De klant weer centraal stellen en klantwaarde terugbrengen. Processen verbeteren en vooral blijven leren (Learn).Een bestemmingsplan in een week?Een evenementenvergunning in een avond?Een beleidsplan in een ochtend?Een bouwvergunning in een uur?Een subsidiebeleid in een dag?Een paspoort in een minuut?LEA®N! 

Vragen?

Heeft u ervaringen, vragen en/of opmerkingen over de Lea®n principes, deel die dan met mij.
Bent u benieuwd naar de reis er naar toe, boek dan een ticket en stap ook in. 

Ruud

PRO LEA®N

Geen opmerkingen:

Een reactie posten